„Média, egészség, fiatalok” Szlovéniában

2015-11-03

Szeptemberben keresett meg az egyik mentorunk az „Így dolgozunk mi” csapatából, azzal kérdéssel, hogy lenne-e kedvem Szlovéniában részt venni egy konferencián, „Média, egészség, fiatalok” témában. Nagyon örültem a lehetőségnek, és természetesen igent mondtam.

Sok-sok szervezés után és az iskola támogatásával végül leszállt a gépünk Trevisoban, majd egy kis autózás után éjszaka megérkeztünk a festői szépségű tengerparti kisvárosba, Izolába. Aznap egy hostelben aludtunk, majd másnap beköltöztünk a szállásunkra, ahol a konferencia is volt. Közvetlenül a parton laktunk, így gyönyörű kilátásunk nyílt az ablakból, és bármelyik szünetben leugorhattunk egy kis tengerparti sétára. Szobatársaim: egy török és egy litván orvostanhallgató lány, mindketten rendkívül kedvesek. Esténként mindig jókat beszélgettünk.

Másnap megismerkedtünk a többi résztvevővel, akik kilenc országból érkeztek, hogy részt vehessenek az ezen az egyhetes programon, amely előadásokból és workshopokból állt. Minden ilyen alkalom előtt játszottunk valamilyen felpörgető vagy csapatépítő játékot, hogy jobban tudjunk együtt dolgozni.

Az első nap bemutatta mindenki a saját küldő szervezetét, majd délután egy interaktív előadáson vettünk részt, amelynek a témája a média és ipar egészségre gyakorolt hatása volt. Este „International night”-ot tartottunk. Ez nagyon emlékeztetett a Comenius franciaországi programjára, amelyen szintén részt vettem annak idején: mindenki hozott a saját országából jellemző ételeket, táncot, kisfilmet, vagy éppen, ahogy a románok tették, kóstolót a fiatalság forrásából. Nagyon érdekes és vidám kis program volt, ahol sokat tanultunk egymás kultúrájáról.

A következő napokban számos workshopon vettünk részt – a média befolyásáról, különböző országok problémáiról, ami a dohányzást, alkoholizmust vagy a médiát illeti, és a fiatalokkal foglalkozó szervezetek szerepéről. Problémákra kerestünk megoldásokat, terveket, plakátokat készítettünk, előadásokat tartottunk. Sikeres együttműködések születtek a különböző szervezetek között. Két fantasztikus előadónk is volt, az egyik Jan Peloza, a szlovén No Excuse vezetője, aki a dohányipari cégek befolyásáról tartott izgalmas előadást, a másik pedig Boris Velker, aki  a LogOut  Ceo-ja igazgatója. A LogOut egy olyan szervezet, ahol azoknak a szülőknek és gyerekeiknek nyújtanak segítséget, akik függővé váltak a telefonjaiktól, számítógépeiktől, annyira, hogy ennek már romboló hatása van a mindennapi életükre. Bizony, ilyen is van! Programokat, nyári táborokat, segítő csoportokat szerveznek, és mindenben segítenek, hogy a gyerekek visszatérhessenek a valóságba, és akár hasznosíthassák is a számítógépes tudásukat.

Hétfőn Ljubljanába utaztunk, ahol Szlovénia legjelentősebb tévéjének székházát és reklámügynökségét látogattuk meg. A No Excuse székházában tartottuk a hét összefoglalóját és az utolsó megbeszélést. Ezután még maradt időnk arra, hogy bejáruk Ljubljanát, majd este visszatértünk Izolába.

Esténként és a szabadidőnkben mindig kimentünk néhányan felfedezni a város hangulatos kis utcáit vagy éppen bicikliztünk a tengerparton. Az ebédek és vacsorák meglepően jók voltak: éttermi szintűek, pedig iskolában ettünk. Nagyon kellemesen csalódtam a „menzájukban”.

Kedden reggel sajnos már haza kellett indulnom. Fájó szívvel hagytam ott a napfényes és hangulatos kisvárost. Nagyon sok jó ismerőst és felejthetetlen élményeket szereztem, az angol nyelvet is gyakorolhattam. Rengeteg új dolgot tanultam a konferencia témájával kapcsolatban, és a többiek kultúrájáról is.