„A határ nem választ el – Határtalanul” (HAT-16-03-0019)

2017-01-22

„A határ nem választ el – Határtalanul”

2016. december 13-17.

A „Határtalanul” program 2014-ben tette először lehetővé, hogy osztályunk Erdélybe látogasson. A Márton Áron Gimnázium vendégeként már megismerhettünk Csíkszeredát és környékét.

2016 decemberében került sor harmadik csíkszeredai utazásunkra. December 13-án a kora reggeli órákban indultunk Szolnokról és a tervezettek szerint késő este érkeztünk a Márton Áron Gimnáziumba, ahol nagy szeretettel, szinte családtagként fogadtak bennünket.

December 14-én a szezon leghidegebb hajnalára ébredtünk Madéfalván. A -22 °C a helyieknek nem szokatlan, nekünk annál inkább az volt. A csíki medencében található felcsíki falu Csíkszeredától 10 km-re északra, a Madéfalvi Hargita lábánál (1710 m), a Mórhegyese aljában, 680 m magasságban az Olt két partján fekszik. A délelőttöt Hargitafürdőn, 1300-1400 m magasan szánkózással, sétával töltöttük, szikrázó napsütésben, tiszta, de hideg levegőben. Délutánra szabad programot kaptunk Csíkszeredán.

Csütörtökön dél felé vettük az irányt. Az utolsó két napra a testvérosztályunk is elkísért minket osztályfőnökükkel, Orbán Zsolttal. Sepsiszentgyörgyön megtekintettük a Kós Károly által tervezett Székely Nemzeti Múzeumot. Itt található az egyetlen még fellelhető ágyú, amelyet Gábor Áron öntött. A főtéren való rövid séta után Prázsmár következett. Az UNESCO által a Világörökség részének nyilvánított műemlék a község főterén emelkedik. A termeiben berendezett kiállítás tárgyi emlékei hűen idézik fel az itt letelepedett német ajkú lakosság sok évszázados küzdelmét az életben maradásért. Az esti közös vacsora után Négyfaluban a Barcasági Csángó Alapítványnál elfoglaltuk a szállásunkat.

Pénteken folytatódott a szászos program.

Erdély legismertebb és legszebb várkastélya a híres Drakula-kastély, azaz a Brassótól 30 km-re található, festői fekvésű Törcsvár. A már messziről gyönyörű látványt nyújtó, tökéletes állapotú vár az utóbbi években a Drakula-kultusz egyik meghatározó állomásává vált, főleg a nyugati turisták számára. A hírhedt havasalföldi vajda, Vlad Ţepeş szintén Vlad nevű apja a Sárkány-rend tagja volt, ezért nevét sokszor a „sárkány” szó latin megfelelőjével kiegészítve, „Vlad Dracul”-ként használta, fia így lett Vlad Draculea. A Ţepeş nevet kedvenc hobbijáról, a karóba húzásról kapta. A kegyetlen vajdának nem sok köze volt a vámpírokhoz, azonban a lelkes utókor ráragasztotta a kétes hírnevű Drakula gróf címet.

Barcarozsnyó, Erdély egyik legnagyobb erődítménye („parasztvára”) Brassó és Törcsvár között egy 150 méter magas sziklán trónolva vigyázza a környéket. A „traktoros” feljutás külön élmény volt számunkra. A szász lakosság által épített és kisebb városnyira kibővített vár a középkorban a környék szinte teljes népességének otthont tudott adni vész esetén. Az elmúlt évek rekonstrukciós munkáinak köszönhetően igazi középkori időutazásban lehetett részünk  a vár látogatásakor.

A napot Brassóval zártuk. Az erdélyi szászok egykori székhelyének, Brassónak óvárosában áll a szász evangélikus Fekete-templom, mely Románia legnagyobb gótikus temploma. Furcsa elnevezését 1689-ben kapta, ekkor ugyanis a szász lakosság fellázadt a Habsburgok ellen, ezért a császári erők felgyújtották a várost, a füst pedig feketére kormozta a templom falait. Az erdélyi gótikus művészet szimbólumaként számon tartott impozáns templomba egy török szőnyeggyűjtemény és csodálatos orgonakoncertek is csábítják a látogatókat.

A közös esti vacsora után a búcsúest következett. December 17-én pedig elérkezett a hazaindulás napja. A havas tájtól elköszöntünk, de az osztályt februárban várjuk egy utolsó találkozásra.