Határtalanul! 2019 (HAT-19-02-00142)

2019-10-08

2019. szeptember 30 – október 4.

Iskolánk 11.d osztálya a Határtalanul! program keretében 2019. szeptember 30 - október 4. között Csíkszeredában és a környékén ismerkedett a varázslatos erdélyi tájjal és emberekkel. A Márton Áron Főgimnázium XI. B osztályával közös programok sokaságán vettek részt a diákok.
Az első nap hosszú, több, mint 12 órás utazással telt. A gimnáziumba való érkezésünk után testvérosztályunknak rövid műsort adtunk, átadtuk ajándékainkat, majd pizzavacsorával és üdítővel vendégeltek meg minket.

A második napon Csíkszereda nevezetességeit tekintettük meg: a Petőfi utcát, a Mikó várat a kiállítással, majd „elzarándokoltunk” a csíksomlyói kegytemplomhoz, és felsétáltunk a pünkösdi mise helyszínére. A csíksomlyói búcsú a székelyek 1567-ben kezdődött, katolikus hitük megvédéséért hálát adó fogadalmi zarándoklata, amely 1990-től kezdődően mára már az összmagyarság legjelentősebb keresztény eseményévé vált. A magyar katolikus és keresztény hívők által minden év pünkösdjén, több százezer résztvevő jelenlétében megtartott búcsút az erdélyi Csíksomlyó kegytemplomában és a szabadtéri szentmisét a közeli Kissomlyó-hegy és a Nagysomlyó-hegy közötti nyeregben celebrálják. Az 1990-es évekre a kegytemplom és a körülötte lévő térség nem tudta már befogadni a több százezerre duzzadt búcsúsok tömegét. Ezért 1993-ban oltáremelvényt építettek a hegy nyergében és azóta oda irányítják a keresztaljákat (kereszt alatt vonuló, templomuk zászlója és a településük nevét jelző felirat mögé felsorakozó zarándok csoportokat) és a világ különböző részeiből érkező hívők csoportjait. A pápa idén itt tartotta szabadtéri miséjét.

A harmadik nap programja a Gyilkos-tó és a Békás-szoros megtekintése volt. A természeti szépségek szinte leírhatatlanok. Visszafelé a Lázár-kastélyt (Gyergyószárhegy) szerettük volna megtekinteni, de sajnos még mindig zárva van a látogatók elől. (2014 januárja óta az örökösök közti jogvita miatt "átmenetileg" lakat került az épületre, azóta nem látogatható.)

A negyedik nap volt a legtartalmasabb programok szempontjából. Korondon Ravasz János fazekas munkásságával ismerkedtünk meg rövid bemutató keretében. Kisebb séta után Fábián Zoltán és Erzsébet segítségével rövid bemutató keretében ismerkedtünk meg a taplászmesterséggel, amelyet már csak hét család művel.   Parajdon folytatódott a napunk. A  „Jó szerencsét!” feliratú bejáraton  autóbusszal másfél kilométer hosszú alagúton jutottunk el a lejárathoz.  Csak só gyógyító erejét élvezhettük, mert a Kaland Parkot már nem használhattuk. A kijáratnál egy rövid nyárias záporral fejeztük be a napot.

Október 4-a a hazautazás napja volt, de előtte megemlékeztünk az aradi vértanúkról koszorúzással a Konzulátus előtt.

Rövid pihenőket tartva, este érkeztünk Szolnokra.